NYMAN, HILDING Elof
f. 8/3 1870 i Göteborg d. 8/8 1937 i Stockholm
Målare, tecknare, grafiker. Föräldrar: svarvaren Carl
Nyman och Karolina Christianson. Gift 1905 med Edith Maria Mercedes Küsel.
Fader till konstnären Per Olof (Olle) Nyman.
Tidigast studerade Nyman hos den amerikanske konstnären W.
L. M. Pendleton i Örebro 1892-93, var senare elev hos Richard Bergh 1898-99 och
vid Konstnärsförbundets målarskola 1900. Han fick sin grafiska utbildning hos
Axel Tallberg och stod i elevförhållande
även till Zorn under en vistelse i Mora 1911. Han företog åtskilliga
studieresor, bl.a. till Tyskland, Holland och Belgien (1901). Nyman deltog bl.a.
i Konstnärsförbundets utställning i Stockholm 1902, utställningen ”Svensk
konst” i Hälsingborg 1903, Konstföreningens för södra Sverige utställning
i Lund 1911, ”Baltiska utställningen” i Malmö 1914, ”Erste
Internationale Kunst-Ausstellung” i Leipzig 1914, den svenska
konstutställningen på Charlottenborg i Köpenhamn1916, ”Svensk grafik
1912-19” i Konstakademien 1919, ”Svensk konst” på Valand-Chalmers i
Göteborg 1923, ”Nutida engelsk och svensk grafik” i Konstakademien 1927
samt flera av Grafiska sällskapets utställningar.
Nymans produktion som målare är relativt begränsad och
omfattar landskap och folklivsskildringar från Dalarna och Uppland liksom en
rad porträtt. Han arbetade här i en traditionsbunden 90-talsstil. För hans
grafiska arbeten har särskilt kontakten med Zorn varit av stor betydelse. Även
här dominerar folklivsmotiven, scener från insjöstränder, fäbodsliv och
lantbruk utförda i etsning och torrnålsgravyr, som i sin form närmar sig
Zorns eleganta och suggestiva impressionism. Bland hans arbeten märkes ”Självporträtt”,
”På skidor”, alla etsningar. Mera känd blev Nyman emellertid som
skämttecknare och han var i den egenskapen mångårig medarbetare först i ”Strix”
(1897) och sedan i dagspressen, ”Dagens Nyheter” 1901, ”Svenska Dagbladet”
1905 och ”Stockholms-Tidningen” 1913-15. Hans drastiska anekdoter, vars
ämnessfär ligger nära Albert Engströms, är illustrerade i en kraftfull,
ibland elegant syntetiserande tuschstil. Även som bokillustratör och
exlibris-tecknare var Nyman verksam, bl.a. utförde han illustrationer för Per
Hallström, ”En skälmroman” (1906) och Felix Körling, ”Kisse Misse Måns
och andra visor” och densammes ”Wia, Wua Wampa” (Barnens stora julkalender
1913 och 1915). Han utgav 1908 en egen teckningssamling, ”Kruspersilja och
sillsallad”.
Nyman tillhörde Svenska konstnärernas förening,
Konstnärsklubben i Stockholm och var skattmästare i Grafiska sällskapet
1919-27. Han är representerad i Nationalmuseum, Zornmuseet i Mora, Uppsala
universitetsbibliotek samt Göteborgs och Östersunds museer.
Litt.: S. Strömbom och S. Lundwall, ”Dalarna i konsten”
(1937). - ”Svensk humor under 100 år”, red. Av P.-E. Lindorm (1948).
Allhems: Svenskt Konstnärslexikon 1952 E.L.
|