TALLBERG, AXEL
Född 23/9 1860 i Gävle
död 8/1 1928 i Solna
Målare, grafiker; vice
professor vid Konsthögskolan, skriftställare. Föräldrar: gjutmästaren Carl
Erik Tallberg och Kristina Johansson. Gift 1900 med konstnärinnan Greta
Kristina Katarina Tallberg, f. Santesson. Fader till konstnärinnan och skriftställaren
Lizzie Tallberg.
Efter uppväxtåren – i Falun
– antogs Tallberg 1879 vid Konstakademien i Stockholm, varest han kvarstod som
elev till 1882. Samma år gjorde han för A. T. Gellerstedt sina första lärospån
inom etsningskonsten. De följande 12 åren tillbringade han utomlands och
gjorde under dessa år endast något enstaka besök i hemlandet. 1883-85 reste
han i Italien, Frankrike, Spanien, Nordafrika och Tyskland. Han synes ha börjat
huvudsakligen som landskapsmålare – varvid han särskilt odlat
akvarelltekniken – men redan under dessa studie- och reseår riktat sitt
intresse mot etsningskonsten, som skulle bli hans egentliga verksamhetsområde
(”Begravningståg på romerska campagnan”; ”20 utsikter från
Nordafrika”; etsningar 1884 och 1885). Hans önskan att lära sig de olika
etsningsteknikerna från grunden föranledde honom att fortsätta sin konstnärliga
utbildning för olika grafiker, först vid akademien i Düsseldorf 1885 och
sedan i England, dit han flyttade året därpå. Det kunde vid denna tid vara
besvärligt nog att få lära sig etsningskonstens olika arter och
kemisktekniska metoder, ty bland de invigda förekom en motvilja att dela med
sig av yrkeskunskaperna, ett slags frimureri som Tallberg avskydde och själv
aldrig hemföll åt. I London kom han i kontakt med den välkände svenske
etsaren Axel Herman Hägg, vars porträtt han utförde i en för honom utmärkande
noggrann och ganska livfull realism (etsning 1889). Under vistelsen i England
bodde han huvudsakligen i Burnham vid Windsor och var där också under en tid
verksam som lärare. Utom porträtt och landskap etsade han gärna
arkitekturmotiv, t.ex. ”The Round Tower, Windsor”, ”L’église de la
nativité, Betlehem” (båda 1888) och folkliga typer, t.ex. ”Skoflickare”,
”Ölprovet” (båda 1892). 1892 invaldes han som medlem i Royal Society of
Paint-Etchers and Engravers i London, i vilken förening han 1911 även valdes
till hedersledamot.
Tallberg var således väl förberedd, när han från
London i ett brev 1893 till Konstakademien motionerade om ”upprättande av en
frikurs i etsning och därmed förbundna gravyrmetoder för Akademiens elever
och andra för denna konst intresserade. Hr Tallberg utgår från den
tvivelsutan mycket riktiga uppfattningen, att Sverige i fråga om nämnda konst
och dess olika arter intar, i stort sett, en mycket låg ståndpunkt…. Som hr
Tallberg grundlig studerat ifrågavarande konst och är fullt herre över
densammas tekniska förfaringssätt, hade Akademien alla skäl att med intresse
ta frågan om hand” (ur Akademiens årsberättelse 1894). Tallbergs
betydelsefulla initiativ kom att bli en av de viktigaste anledningarna till den
grafiska konstens återuppblomstrande i Sverige. Resultatet av hans framställning
blev den s.k. Tallbergska kursen, som öppnades i mars 1895 i Konstakademiens då
ännu icke fullbordade nya lokaler. Den första årskursen finansierades till
stor del genom bidrag från Konstakademien, Föreningen för grafisk konst och
Generalstabens litografiska anstalt. Resultatet av elevernas möda, omfattande
över 400 blad i olika tekniker, utställdes våren 1896 i Konstakademiens
byggnad och under sommaren samma år även i Göteborg (kollektionen finns
numera i Nationalmuseums ägo). Efter den första lyckosamma kursen blev
emellertid anslagen från Konstakademien sporadiska och mycket knappt tilltagna,
och då akademien i regel inte heller kunde ställa lokal till Tallbergs förfogande,
förde hans undervisning under de följande åren en tillfällighetsbetonad och
osäker tillvaro. Tack vare den egna entusiasmen och offerviljan kunde han dock
fortsätta att undervisa ett ganska stort antal elever – huvudsakligen från
akademien – i de skiftande lokaler, som han lyckades uppbringa. Till hans
tidigare elever hörde Carl Larsson, Albert Engström, Ferdinand Boberg, prins
Eugen och Anders Zorn. 1901 gav han en kurs för Konstnärsförbundets
medlemmar, och åtskilliga andra sedan namnkunniga svenska konstnärer uppsökte
honom under dessa år för att få lära sig i första hand etsning. 1908
beviljades av riksdagen medel till en statlig etsnings- och gravyrskola vid
Konstakademien, och i mars 1909 – jämnt 14 år efter den första Tallbergska
kursens start – kunde denna börja sin årliga verksamhet med Tallberg som föreståndare
och lärare; 1919 utnämndes han till vice professor och kvarstod som sådan i
tjänsten till sin avgång 1926. Under dessa år tog intresset för grafisk
konst på allvar fart i Sverige, och Tallberg blev lärare för praktiskt taget
en hel generation svenska grafiker, bland dem de s.k. Falugrafikerna.
Genom sitt stora tekniska
kunnande och sin organisatoriska begåvning var Tallberg nästan förutbestämd
att bli en ypperlig lärare i etsning och son sådan framstår han som en av
centralgestalterna i den tidiga svenska 1900-talsgrafiken. Som konstnärlig idégivare
för sina elever spelade han däremot knappast någon roll; i den mån han överhuvud
hade – eller ville ha – ett sådant inflytande, verkade nog hans bundenhet
vid den minutiösa realism, som han alltid förblev trogen, snarare hämmande på
elevernas kontakter med den nya konst, som under dessa år växte fram i Europa.
I ”svensk grafik från tre sekler” har Folke Holmér summerat eftervärldens
syn på Tallberg: ”Axel Tallbergs eget konstnärskap präglas främst av hans
tekniska kunnighet och hans starka ambition att tillvarataga det grafiska
arbetets egna inneboende uttrycksmöjligheter. Han blev inte en betydande konstnär
med djupare personlig gestaltningskraft, men åtskilliga av hans blad förråder
både fin observation och artistisk balans….. Han kan skildra en tiggargubbe i
paltor eller en plirande proletär med imponerande saklighet och äkthet och
hans obrottsliga respekt för det minutiösa hantverket framlyser alltid som något
försonande i prestationer, som annars inte skulle betecknas som särskilt märkliga
som konstskapelser. Hans egentliga storhet låg i pionjärarbetet som handledare
och propagandist för grafikens självständiga plats i konsternas rad. Han blev
därvidlag en verklig murbräcka i kraft av sin praktiska idealism och sin
obestridliga organisationstalang.” Bland de grafiska blad Tallberg utförde
efter återkomsten till Sverige kan nämnas den stora etsningen av Bamborough
Castle i Northumberland (1905) och en rad porträtt: Oscar II (mezzotint 1897;
ett ex i Musée Bernadotte, Pau), Bellman (efter J.F. Martin), Topelius,
Tolstoj, Ibsen m.fl. etsningar från 1900-talets första år. Han var
representerad på Grafiska sällskapets retrospektiva utställning på
Konstakademien 1911-12, samma förenings utställning i Malmö museum 1912 och
deltog i Föreningens för grafisk konst portföljer med inalles 10 blad.
Tallberg var även publicist och
utgav vid sidan av sin pedagogiska verksamhet flera tekniskt betonade skrifter:
”Några ord om etsning och andra konstnärliga gravyrmetoder” (1912),
utkommen i en andra, omarbetad upplaga med titeln ”Om etsningar och andra
konstblad” (1917), vilken sedan omtrycktes i ”Vår moderna konstgrafik”
(1920), som dessutom innehåller Tallbergs översikt av etsare och konstgravörer
i Sverige 1895-1920 – huvudsakligen hans egna elever – och hans korthuggna
redogörelse för den ”Tallbergska kursens” 14-åriga tillvaro 1895-1909.
Vidare utgav han ”Om måleriets och färgernas kemi” (1915) samt två konstnärsmonografier:
”Knut Ander” (1913) och ”Zorn. Hans barndom, ungdom och studieår
1860-81” (1919). Han medverkade också som journalist och illustratör i
tidningspressen. 1895-96 redigerade han en egen veckotidskrift, ”Förgät-mig-ej”,
från och med 1902 var han korrespondent för den engelska tidskriften ”The
Studio” och som konstkritiker medarbetade han bl.a. i ”Nya Dagligt
Allehanda”.
Tallberg var medlem av Svenska
konstnärernas förening och av Konstnärsklubben i Stockholm. Han är
representerad med etsningar i bl.a. Nationalmuseum, Göteborgs konstmuseum och Västerås
konstförenings konstgalleri.
Litt.: J. Nordling, ”Axel Tallberg och hans etsarskola” (i ”Idun”, nr
42, 1905). – A. Gauffin, ”Konstverk och människor” (1915). – ”svensk
grafik från tre sekler”, red. Av H. Sallberg och G. Jungmarker (1957). –
”Grafisk konst i vår tid. Med bidrag av Sven Barthel, Jurgen von Konow,
Harald Sallberg” (1958). – S. Karling, ”Axel Sjöberg” (Sveriges allmänna
konstförenings publikation, LXIX, 1960).
Allhems: Svenskt Konstnärslexikon
1952, J. T. A.
TALLBERG,
GRETA Kristina Katarina
Född 2/7 1879 i Stockholm
Grafiker. Föräldrar:
medaljgravören Bror Axel Santesson och Zelma Kristina Elisabet Sjöberg. Gift
1900 med konstnären och skriftställaren, vice professor Axel Tallberg. Moder
till konstnärinnan och skriftställaren Lizzie Tallberg.
Tallberg som lärde sig etsa för
maken, utförde vid början av 1900-talet ett fåtal blad med landskaps- och
stadsmotiv.
Allhems: Svenskt Konstnärslexikon
1952, B. O.
TALLBERG,
LIZZIE
Född 16/11 1903 i Stockholm
död 16/8 1960 i Stockholm
Målarinna, tecknare; skriftställare.
Föräldrar: konstnären och skriftställaren, vice professor Axel Tallberg och
konstnärinnan Greta Kristina Katarina Tallberg, f.
Santesson. Ogift.
Sin utbildning fick Tallberg i
Stockholm vid Tekniska skolan, Blombergs och Welamsons konstskolor samt för I.
Grünewald; samtidigt utbildade hon sig till sångerska. På 1930-40-talen var
hon flitigt verksam som bokillustratör men framför allt som
porträttmålarinna.
Hon medverkade också i pressen med sagor och berättelser, illustrerade med
hennes egna teckningar. 1940 hade hon en separatutställning i Gummesons
konstgalleri i Stockholm. I mitten på 1940-talet drabbades hon av en svår
invalidiserande sjukdom, som omöjliggjorde all konstnärlig verksamhet.
Allhems: Svenskt Konstnärslexikon
1952, B. O.
|